Gåva i ask – för pyssloteket

19 Dec

.. bland det tråkigaste jag vet är att ge bort pengar i julklapp. Men nu är det så att sambons syskonbarn bara önskar sig det. Iaf de två äldsta. I år fick även nioåringen en mindre slant som komplement till den fysiska presenten. Jag bestämde mig för att altra en ask åt henne! I den kanske hon kan ha smycken eller något sen?

bild 3 (9)

Asken är en rund pappask som jag köpt hos Anna. Har några stycken på lager, man vet aldrig när man behöver en ask! Jag började med att måla hela asken med Distress Paint Brushed Pewter.  Sandpapprade lite på kanterna för att slipa bort silverfärgen. Sen färgade jag in de slipade områdena med distressdyna Vintage Photo. Kanten på asken klädde jag med en spets.

bild 4 (2)

Alla rosor fick sig en omgång med en emboss it dabber från Ranger. Sedan doppade jag dem i antingen Shabby White embossing enamel eller Holographic embossingpulver. Det blev så sjukt läckert med shabby enamel!

Närmast asken la jag lite cheesecloth. Skar ut en egen doilie med hjärtan med hjälp av min cameo som jag färgade in lite med vintage photo innan jag limmade fast den ovanpå cheeseclothen. Fäste alla rosor och sedan limmade jag dit lite trådar från cheesecloth här och där.

bild 5 (1)

Strödde över lite mer shabby enamel här och där…jag blev så kär i effekten!
Valde medvetet att inte ha God Jul eller hennes namn på asken. I botten på asken finns däremot en liten hälsning. Som den ser ut just nu är den lite vintrig eller lite shabby (min version av det iaf!) och funkar året om! Jag tror hon kommer gilla den, hennes mormor var iaf lyrisk och sa att hon kommer älska den! Hoppas hon har rätt!

Kommentera

